Archiwum

Koffi Koko, fot. Mateusz Bral

11. edycja Brave Festival

"Griot"

10-17 lipca 2015

11. edycja festiwalu odbyła się w dniach 10-17 lipca 2015 roku i zorganizowana była pod hasłem "Griot". W kulturach Afryki Zachodniej grioci to strażnicy tradycji, bardowie, poeci, śpiewacy opowiadacze i muzycy, od wieków mający ogromne znaczenie dla kultury głównie z terenów dzisiejszych państw Gambii, Mali, Senegalu, Burkina Faso, Liberii i Mauretanii. Ich opowieści są nierozerwalnie związane z dźwiękami i rytmem. Od wieków funkcja griota zarezerwowana była wyłącznie dla urodzonych w jednym z kilku klanów, w obrębie których ta zaszczytna rola przekazywana była z pokolenia na pokolenie, z ojca na syna. Niezaprzeczalna rola, jaką pełnią oni w tworzeniu kultury afrykańskiej – zwłaszcza dziś, w czasach gwałtownych zmian cywilizacyjnych, gdy podtrzymywanie i ochrona własnego dziedzictwa są coraz trudniejsze – sprawia, że grioci doskonale wpisują się w misję Brave Festival. Zaproszeni artyści, to m.in. Kassé Mady Diabaté (Mali), Abou Diarra (Mali), Zanzibar Taarab/Kidumbak Ensemble (Zanzibar) czy Coumbane Ely Mint Warakane (Mauretania).

Zobacz archiwalną stronę www

 

10. edycja Brave Festival

"Święte ciało"

4-17 lipca 2014

10. edycja Brave Festival odbyła się w dniach 4-17 lipca 2014 roku pod hasłem „Święte ciało". Program festiwalu skupiony był wokół teatru, tańca i rytuału, wyrastających z tradycji artystycznych, w których ciało, ukazane w sposób dosłowny lub symbolicznie nawiązujące do sfery ducha, funkcjonuje jako motyw przewodni. Swoje spektakle i choreografie zaprezentował m.in. Rama Vaidyanathan – mistrzyni klasycznego tańca hinduskiego, Melanie Lomoff – francuska tancerka współczesna z baletowym wykształceniem oraz Koffi Kôkô – kapłan voodoo i czołowy przedstawiciel współczesnego tańca afrykańskiego. Festiwal otworzył Przegląd Filmowy, w którym widzowie mogli wybierać spośród trzech cykli tematycznych: Brave People Doc, Brave Contexts i Brave Focus, poświęcony Indiom. Inauguracją przeglądu był pokaz nakręconego przez Franza Ostena i Himansu Raia w 1925 roku niemego filmu „Światło Azji”, któremu towarzyszył koncert muzyki na żywo w wykonaniu Divana Ensemble – indyjskiego zespołu grającego tradycyjną muzykę społeczności Langa z Radżastanu.

Zobacz archiwalną stronę www

 

9. edycja Brave Festival

"Zaginiony Rytm"

7-12 lipca 2013

9. edycja Brave Festival  została zorganizowana we Wrocławiu i wybranych miastach Dolnego Śląska w dniach 7-12.07.2013 r. pod hasłem „Zaginiony Rytm” i poświęcona była tradycjom muzycznym i tanecznym w których rytm, uniwersalna siła ekspresji łącząca nawet bardzo odmienne od siebie kultury, stanowiła spoiwo środowiska zewnętrznego człowieka i jego świata duchowego. W ramach BF pokazaliśmy szeroką gamę unikalnych tradycji muzycznych, wokalnych i tanecznych takich jak marokański addal czy południowoafrykańskie umngqokolo, ukazujących bogactwo kultur rytmicznych świata oraz odrębności tradycji artystycznych z Europy, Afryki i Azji. Program wydarzeń festiwalu wzbogacony został o projekcje filmowe (prezentowane w ramach 8. Przeglądu Filmowego Brave Festival), wystawy, warsztaty i spotkania, co pozwoliło festiwalowym widzom na poznanie tradycji muzycznych „ginącego świata” oraz poszerzenie wiedzy i tolerancji dla innych kultur. Ponadto, w dniach25.06 - 13.07.2013 we Wrocławiu, Puszczykowie, Łodzi, Warszawie i Krośnicach odbyła się 4. edycja Brave Kids w ramach której ugościliśmy 114 dzieci I liderów z 11 krajów: Indie, Uganda, Zimbabwe, Chiny, Gruzja, Izrael, Czechy, Laos, Iran, Kirgistan i Polska.

Zobacz archiwalną stronę www

 

8. edycja Brave Festival

„Wtajemniczenia kobiet”

2-7 lipca 2012

W 2012 roku Brave skupił się na kobietach - artystki, które przyjechały do Wrocławia, ukazały publiczności największe tajemnice swojej kultury, pielęgnowane od wieków, ale też będące efektem ich wspólnej inicjatywy, aby wesprzeć siebie nawzajem, uruchomić drzemiącą w każdej z nich siłę i energię, niezależnie od wieku i sytuacji, w której się znalazły. W ramach nurtu głównego Brave Festival zobaczyliśmy m.in. ponad stuletnią Bi Kidude z Zanzibaru, która tylko kobiecej publiczności zaprezentowała tradycję unyago, czyli rytuał inicjacji seksualnej młodych kobiet któremu towarzyszy szczególna forma tradycji bębniarskiej zwana ngomą. Spotkaliśmy także zespół Tartit z Mali, który zrodził się w obozie dla uchodźców w Burkina Faso, gdzie muzyka była sposobem na przetrwanie w obliczu gospodarczych, społecznych i politycznych trudności w regionie. Z kolei zespołowi Maduma z Tanzanii w trakcie jednego z dwóch występów towarzyszyły dzieciaki biorące udział w projekcie edukacyjnym Brave Kids. Festiwalowa publiczność poznała również Meninas de Sinhá z Brazylii – grupę wzajemnego wsparcia, utworzoną przez starsze, marginalizowane czarnoskóre kobiety, którym śpiew pomaga zmagać się z przeciwnościami losu, a także kobiecy chór z wioski Udabno z Gruzji. Wiele ze wspomnianych kobiet po raz pierwszy opuściło granice swojego kraju.

Zobacz archiwalną stronę www

 

7. edycja Brave Festival

„Maska”

2 - 8 lipca 2011

Maska. Zamiast zasłaniać i ukrywać przybliża bogatą kulturę z różnych zakątków świata m.in. Bali, Sir Lanki, Burkina Faso czy Sardynii. W 2011 roku była tematem przewodnim siódmej edycji Brave Festival, która w dniach 2-8 lipca odbyła się we Wrocławiu, dając nam szansę na spotkanie z autentyczną kulturą, zapomnianymi tradycjami, tajemniczymi obrzędami i sztuką najodleglejszych zakątków naszego globu. Do stolicy Dolnego Śląska przybyli rdzenni artyści i przedstawiciele ginących kultur, których próżno szukać na innych festiwalach, czy nawet we wszechwiedzącym Internecie. Festiwalowa publiczność miała unikatową okazję zobaczyć przedstawicieli sardyńskiego karnawału "Mamuthones", tancerzy z Bali, tradycyjny indyjski dramat Katakali, czy Blind Note - koncert muzyków grających w kompletnej ciemności na tradycyjnych, regionalnych instrumentach. Wydarzeniom głównym towarzyszył ponadto blok dokumentów filmowych, projekt Brave Kids, wystawy, spotkania z artystami oraz warsztaty.

Zobacz archiwalną stronę www

 

6. edycja Brave Festival

„Zaklinacze”

2 - 9 lipca 2010

Szósta edycja Brave Festival odbyła się pod hasłem 'Zaklinacze' i skupiła się na prezentacji szerokiej gamy różnorodnych, unikatowych i mało znanych tradycji muzyczno-wokalnych z całego świata, w których centralną funkcję pełni słowo, a zwłaszcza jego poetyka, siła ekspresji, melodyjność i rytmiczność. Do Wrocławia na zaproszenie organizatorów przyjechali solowi artyœci, a także zespoły z całego świata, między innymi: koreańska mistrzyni starej sztuki pansori - Ahn Sook-Sun, Bi Kidude - stuletnia pieœniarka muzyki taarab z Zanzibaru, bułgarski zespół Bistritsa prezentujący bałkańskie polifonie, czy Sekouba Traoré, malijski wirtuoz donso n'goni.

Zobacz archiwalną stronę www

 

5. edycja Brave Festival

"Wszystkie Modlitwy Świata"

3 - 11 lipca 2009

Piąta edycja Brave Festival odbyła się pod hasłem „Wszystkie modlitwy œwiata”. Oprócz Wrocławia, wydarzenia festiwalowe odbywały się także w kilku miastach na terenie Dolnego Śląska: w Oleœnicy, Wołowie, Œwidnicy oraz Kłodzku. Podczas festiwalu artyści oraz autentyczni przedstawiciele tradycyjnych kultur zaprezentowali oryginalne pieśni, rytuały i ceremonie związane z modlitwą i obrzędowoœcią, praktykowane do dziœ w wielu religiach z różnych obszarów kulturowych świata, m.in. Azji, Afryki oraz Europy. W trakcie festiwalu można było m.in. wziąć udział w rytuałach odprawianych przez koreańską szamankę, mnichów tybetańskich, czy tancerzy Theyyam.

Zobacz archiwalną stronę www

 

4. edycja Brave Festival

„Rytuał zaczyna się w Afryce”

4 - 12 lipca 2008

Czwarta edycja Brave Festival zatytułowana była "Rytuał zaczyna się w Afryce". Zaprezentowana twórczość afrykańskich artystów oraz zwykłych ludzi pozwoliła widzom na odkrycie nieznanego piękna Czarnego Lądu, pozwalając odkryć rdzeń tamtej kultury - rytuał. Festiwal dał odbiorcom możliwość poznania niszowych i oryginalnych praktyk, spotkania z ludźmi z rejonów odległych kulturowo oraz poznania różnych form artystycznych, należących do „ginącego świata”. Na program festiwalu złożyły się m.in. występy grupy tancerzy i pieśniarzy z plemienia Fula z Nigru, kobiet z tanzańskiego plemienia Wagogo oraz wiele koncertów, pokazów filmowych, warsztatów oraz spotkań i dyskusji z zaproszonymi gośćmi.

Zobacz archiwalną stronę www

 

3. edycja Brave Festival

„Zatopione pieśni”

7 - 14 lipca 2007

Kolejna edycja festiwalu przebiegła pod tytułem „Zatopione pieśni”. Organizatorzy festiwalu przedstawili publiczności nie tylko pieśni, spektakle, czy filmy, ale też kontekst i Ÿ źródła, z jakich pochodzą. Artyści z odległych zakątków świata zaprezentowali we Wrocławiu berberyjskie pieśni transowe z Maroka, „pieœni bagien” z Ukrainy, wysublimowane, starożytne polifonie z Kaukazu, dialogi polifoniczne z Biełgorodu, mistyczne œpiewy z Sardynii, czy „tańce ramion” czarnoskórych Żydów z Etiopii.

Zobacz archiwalną stronę www

 

2. edycja Brave Festival

„Głosy Azji"

8 - 15 lipca 2006

„Głosy Azji” to hasło przewodnie drugiej edycji festiwalu. W trakcie tej edycji zaprezentowane zostały tradycje z Laosu, Japonii, Sri Lanki, Singapuru, Tajwanu, Korei Południowej oraz Syberii w wykonaniu 13 zespołów i 99 artystów. W programie znalazły się spektakle i koncerty a także warsztaty tańca i śpiewu tradycyjnego. Ponadto odbył się cykl filmów azjatyckich, któremu towarzyszyły warsztaty filmowe, poświęcone tworzeniu międzykulturowych filmów dokumentalnych oraz sztuce operatorskiej. Licznych zainteresowanych przyciągały także wykłady i spotkania z gośćmi festiwalowymi.

Zobacz archiwalną stronę www

 

1. edycja Brave Festival

"Magia Głosu"

24 - 27 listopada 2005

Pierwsza edycja Brave Festival odbyła się pod hasłem "Magia Głosu" i eksplorowała temat głosu (rozumianego szeroko) poprzez spektakle zbudowane wokół pieśœni, koncerty oraz warsztaty poświęcone różnym technikom wokalnym, a także nauce gry na tradycyjnych instrumentach głównie z rosyjskich republik. Podczas festiwalu trwającego cztery dni prezentowane były m.in. syberyjskie ugadan kurduk, śpiew z Tuwy, muzyka Swanów, chakaski śpiew ćwierć- i półtonami, muzyka z tradycji sufickiej, pieśni liturgiczne mnichów z Atos, tradycyjne pieśni ukraińskie, muzyka starożytnej Grecji oraz afrykańskie opowieści.

Zobacz archiwalną stronę www